Kada nekome ko je živeo u nekadašnjojJugoslaviji pomenete automobil marke ‘Yugo’ sasvim je sigurno da ćepočeti da vam priča o tome da je tu ustvari bila reč ne toliko o automobilu,koliko o simbolu jednog vremena.
Naravno da su svi oni koji su vozili nekada ovaj automibil bili svesni da onnije bio nekog naročitog kvaliteta, ali su isto tako znali da će začas moći daga poprave ako se nešto na njemu pokvari dok su na putu ili ako moraju da gaservisiraju bili su sigurni da to neće mnogo da ih košta. O visini registracijeda i ne govorimo. Naravno, ‘Yugo’ nije bio ni izdaleka onako komforankao što su to današnji automobili, ali je imao sve što je potrebno da vaspreveze sa jednog na drugo mesto i to prilično bezbedno.
Nakon modela ‘Yugo 45’izašao je modoel ‘Yugo 55’, pa ‘Yugo 65′, a zatim i’Yugo koral’, ali i čuveni’Yugo kabrio’. Vremenom je počeo i da se izvozi na strana tržišta, aprvenstveno u države Evrope, među kojima se posebno isticala Italija, dok jemodel kabrio bio najviše izvožen na teritoriju Grčke. Osim Evrope, fabrika’Zastava’ je izvozila svoje modele i u Južnu i Severnu Ameriku, odnosno u Sjedinjene AmeričkeDržave. Naravno, podrazumeva se da je ovaj automobil vožen i u svim nekadašnjimdržavama Savezne Federativne Republike Jugoslavije.
Većina modela koji su bili namenjeniizvozu, a posebno oni za tržište SAD – a su bili rađeni kvalitetnije, mada niovima za naše tržište nije ništa nedostajalo, ako ćemo iskreno.
Automobil marke ‘Yugo’ je bio i ostao simbol jednog vremena. I danasse na ulicama može sresti neki od modela, ali ne tako često kao nekada.Međutim, ne treba izgubiti iz vida činjenicu da je ovaj automobil, praktičnogledano idealan za gradsku vožnju, jer je relativno mali, te je odličan zaparkiranje, a uz to ne kvari se posebno često. Pa čak i kada se pokvari, delovikoje treba zameniti definitivno ne koštaju mnogo.
Da li se ‘Yugo’ i danasproizvodi?
Na žalost mnogih koji su uživali uovom automobilu, bez obzira na njegove performanse i kvalitet, fabrika’Zastava’ je zvanično prestala sa radom 20. novembra 2008. godine, asamo devet dana pre toga je sa proizvodne trake sišao i poslednji, 794 428 – miprimerak modela ‘Yugo’.
Zanimljivosti vezane za automobilmarke ‘Yugo’
Jedan od najzanimljivijih podatakakada je u pitanju automobil marke ‘Yugo’ je vezana za početak njegoveproizvodnje. Naime, prvi primerak je sklopljen ručno i taj i takav prvi modelje poklonjen, kome drugo negopredsedniku Savezne Federativne Republike Jugoslavije, Josipu Brozu Titu.
Trebalo je da protekne tačno dvegodine od ovog događaja da bi počela i serijska proizvodnja ovog automobila.
Kako je automobil marke’Yugo’ izvožen u mnoge zemlje sveta, ali i u Sjedinjene AmeričkeDržave, to je tamo postao u tolikoj meri popularana da su se širom Amerike čakotvarali i klubovi njegovih ljubitelja. Koliko je ‘Yugo’ biopopularan na teritoriji Amerike pokazuje i podatak da ga možete videti u mnogimholivudskim ostvarenjima, a između ostalog i u filmovima: ‘Umri muški3’, ‘Spasitelj’, ‘Ko je ubio Monu’, ali i u filmovima:’Ajron men 2′, ‘ Vrana’ i ‘Automobili 2’, te ujednom od spotova benda ‘Metalika’.