Kada nekome ko je živeo u nekadašnjoj Jugoslaviji pomenete automobil marke ‘Yugo’ sasvim je sigurno da će početi da vam priča o tome da je tu ustvari bila reč ne toliko o automobilu, koliko o simbolu jednog vremena.
Naravno da su svi oni koji su vozili nekada ovaj automibil bili svesni da on nije bio nekog naročitog kvaliteta, ali su isto tako znali da će začas moći da ga poprave ako se nešto na njemu pokvari dok su na putu ili ako moraju da ga servisiraju bili su sigurni da to neće mnogo da ih košta. O visini registracije da i ne govorimo. Naravno, ‘Yugo’ nije bio ni izdaleka onako komforan kao što su to današnji automobili, ali je imao sve što je potrebno da vas preveze sa jednog na drugo mesto i to prilično bezbedno.
Nakon modela ‘Yugo 45’ izašao je modoel ‘Yugo 55’, pa ‘Yugo 65’, a zatim i ‘Yugo koral’, ali i čuveni ‘Yugo kabrio’. Vremenom je počeo i da se izvozi na strana tržišta, a prvenstveno u države Evrope, među kojima se posebno isticala Italija, dok je model kabrio bio najviše izvožen na teritoriju Grčke. Osim Evrope, fabrika ‘Zastava’ je izvozila svoje modele i u Južnu i Severnu Ameriku, odnosno u Sjedinjene Američke Države. Naravno, podrazumeva se da je ovaj automobil vožen i u svim nekadašnjim državama Savezne Federativne Republike Jugoslavije.
Većina modela koji su bili namenjeni izvozu, a posebno oni za tržište SAD – a su bili rađeni kvalitetnije, mada ni ovima za naše tržište nije ništa nedostajalo, ako ćemo iskreno.
Automobil marke ‘Yugo’ je bio i ostao simbol jednog vremena. I danas se na ulicama može sresti neki od modela, ali ne tako često kao nekada. Međutim, ne treba izgubiti iz vida činjenicu da je ovaj automobil, praktično gledano idealan za gradsku vožnju, jer je relativno mali, te je odličan za parkiranje, a uz to ne kvari se posebno često. Pa čak i kada se pokvari, delovi koje treba zameniti definitivno ne koštaju mnogo.
Da li se ‘Yugo’ i danas proizvodi?
Na žalost mnogih koji su uživali u ovom automobilu, bez obzira na njegove performanse i kvalitet, fabrika ‘Zastava’ je zvanično prestala sa radom 20. novembra 2008. godine, a samo devet dana pre toga je sa proizvodne trake sišao i poslednji, 794 428 – mi primerak modela ‘Yugo’.
Zanimljivosti vezane za automobil marke ‘Yugo’
Jedan od najzanimljivijih podataka kada je u pitanju automobil marke ‘Yugo’ je vezana za početak njegove proizvodnje. Naime, prvi primerak je sklopljen ručno i taj i takav prvi model je poklonjen, kome drugo nego predsedniku Savezne Federativne Republike Jugoslavije, Josipu Brozu Titu.
Trebalo je da protekne tačno dve godine od ovog događaja da bi počela i serijska proizvodnja ovog automobila.
Kako je automobil marke ‘Yugo’ izvožen u mnoge zemlje sveta, ali i u Sjedinjene Američke Države, to je tamo postao u tolikoj meri popularana da su se širom Amerike čak otvarali i klubovi njegovih ljubitelja. Koliko je ‘Yugo’ bio popularan na teritoriji Amerike pokazuje i podatak da ga možete videti u mnogim holivudskim ostvarenjima, a između ostalog i u filmovima: ‘Umri muški 3’, ‘Spasitelj’, ‘Ko je ubio Monu’, ali i u filmovima: ‘Ajron men 2’, ‘ Vrana’ i ‘Automobili 2’, te u jednom od spotova benda ‘Metalika’.