AAH! Blog

Vožnja kroz istoriju – peglica

Fiat 126je mali auto koji je proslavio Poljsku. Simpatični mališa proizvodio se unekoliko različitih zemalja u periodu od 1972-2000. godine, ali dve zemlje ukojima je proizvodnja bila najveća su bile Italija i Poljska. Italijani su prviput predstavili Fiat 126 u Torinu 1972. godine za vreme Trgovinskog Sajma kojise održavao u tom gradu, gde je inače tada bila smeštena najveća fabrika ovogrenomiranog italijanskog proizvođača.

 Proizvodnja u Italiji je trajala do 1980.godine. U početku, 126-ica je imala dvocilindričan motor zapremine 594cc sapogonom na prednjim točkovima. Međutim, već naredne godine proizvodnje, pogonje prebačen sa prednjih na zadnje točkove. Kako je vreme prolazilo, zapreminamotora je povećana na 652cc,  a značajno je povećan i prečnik cilindara.Ovo povećanje je doprinelo uvećanju ukupne snage motora 126-ice, pa je ona sadaimala blizu 23 konjske snage i menjač sa 4 brzine. Sa povećanjem snage motora iprečnik točkova je povećan za pola inča kako bi oni ispratili to povećanje. 

   

   
U periodu od 1972-1980. Godine, dok se proizvodio u Italiji, Fiat 126 jepredstavljao ogroman uspeh za fabriku u Torinu jer je samo u Italijiproizvedeno skoro 1.4 miliona jedinica. Pa ipak, bilo je skupo i neisplativo daovaj model nastavi i dalje da se proizvodi u Italiji, pa je proizvodnjaobustavljena 1980. godine.

  
Međutim, to nije bio kraj Fiata 126, jer je maleni auto bio izuzetno popularanu Poljskoj. Za vreme komunističke vladavine, plate u Poljskoj su bilepoprilično male, a posedovanje ili kupovina sopstvenog automobila gotovonezamisliva. Zato je niska cena 126-ice zajedno sa opštim stanjem u privrediPoljske u to vreme doprinela velikom uspehu Fiata! Od početka proizvodnje126-ica je dobila  novu fabričku oznaku: Polski Fiat 126p (ili PF 126P). UPoljskoj  je proizvodnja trajala od 1973. do 2000. godine. Kako je postalaljubimac nacije, svojom ogromnom popularnošću 126-ica je stekla i nadimak međuPoljacima – Maluš – što zapravo znači ‘maleni’.
Poljski proizvođač Polskog Fiata 126p izvozio je vozila u skoro sve tadakomunističke zemlje u okruženju, što je dovelo do ogromne popularnosti ovogmodela i u tim zemljama. I tako on postaje jedna od najvažnijih stvari uživotima većine stanovništva svih komunističkih zemalja. Jedan od najboljihpokazatelja velike popularnosti ovog modela su i različiti nadimci koje je ovajmodel dobijao u različitim zemljama: U Sloveniji su ga zvali ‘bolha’ što znači‘buva. U Mađarskoj 126-ica je poznata pod nazivom  ‘kispolák’ što znači ‘maliPoljak’. Takođe su mu dali i šaljivi nadimak ‘egérkamion’ što znači ‘mišjikamion’, a kod nas ‘Peglica’ jer je podseća na peglu za veš.
Kolekcionare i zaljubljenike Fiata 126 najviše zanima model iz 2000. godine.Ovaj model je označio kraj proizvodnje 126-ice i završen je sa dva ograničenaizdanja specijalnih boja: žute i crvene. Fiat je proizveo 500 žutih i 500crvenih vozila i dao im nadimak ‘Happy End’.  Konačna brojkaproizvedenih Fiata 126 širom sveta blizu je 5 miliona primeraka, a većina njih,čak 3.3 miliona,  proizvedeno je u Poljskoj.  
Marko Purar

Shopping Basket