Po zimskomledu i snegu vozila sa pogonom na sva četiri točka su kao na domaćem terenu.Međutim, ovo je samo deo priče, zato što inteligentni sistemi vožnje sa pogonomna sva četiri točka mogu doprineti i povećanoj bezbednosti i dinamici vožnjetokom cele godine.
Dobarprimer za ovu tvrdnju je inteligentni sistem za vožnju sa 4×4 pogonom koji jeugrađen u Opelove modele Insignia Country Tourer, Insignia OPC i Mokka. Ukompaniji objašnjavaju da njihovi sistemi vožnje sa pogonom na sva četiri točkamogu da osete i prilagode se na promenu uslova tokom vožnje pre nego što dođedo kritične situacije.
Razvoj ovih sistema u savremenim Opelovim modelima pratio je brzinu razvojakoju smo videli u digitalnom informatičkom dobu. Na primer, na svom tržišnomdebiju pre 22 godine, Opel Frontera, se i dalje oslanjao na klasičan, mehaničkisistem vožnje sa pogonom na sva četri točka.
Danas, na modelima Opel Mokka, Insignia Country Tourer i Insignia OPC najboljamoguća raspodela snage u datom trenutku kontoliše se elektronskim putem.
Prednosti elektronske kontrole raspodele snage su nemerljive u poređenju sačisto mehaničkim sistemima koji se i danas ponekad koriste.
Neke manjkavosti tih 4×4 sistema, kao što su znatno veća potrošnja goriva ilismanjena udobnost zbog snažnijih vibracija, skoro su u potpunosti eliminisanekorišćenjem inteligentnih sistema vožnje sa pogonom na sva četiri točka koji suu upotrebi u savremenim Opelovim modelima.
Opelov sistem 4×4 pogona na sve točkove poseduje elektronsko multi-disk kvačilokoje je postavljeno na zadnji diferencijal pomoću prirubnice. Diskovi se nalazeu posudi sa uljem i njihovo dejstvo se prilagođava u milisekundama pomoćuintegrisanog kontrolnog modula.
Takođe, Opelov sistem pogona na sve točkove koristi iste senzore za dinamikuvožnje koji prenose informacije ABS i ESP sistemima. Podaci o stepenuzanošenja, uglu upravljača i brzinama vozila se procenjuju i obuhvaćeni sustrategijom upravljanja pogona na sve točkove.
U osnovi, ovaj sistem 4×4 može se posmatrati kao neki vid obrnutog ESP-a: doksistem elektronske stabilnost interveniše preko kočionog sistema u kritičnimsituacijama u vožnji, kako bi zadržao automobil na pravcu kretanja, elektronskiupravljan sistem pogona na sve točkove omogućava ‘preventivnu’ stabilizacijuvozila pre nego što dođe do kritične situacije.
Razlike između sistema pogona na sve točkove kod modela Opel Mokka, InsigniaCountry Tourer i OPC predstavljaju rezultat različitih postavljenih ciljeva uskladu sa posebnim zahtevima svakog koncepta vozila.
Sistempogona na sve točkove kod modela Opel Mokka.
Ekološkaodgovornost predstavljala je prioritet tokom razvoja sistema 4×4 pogona zamodel Mokka.
Sistem modela Mokka može neprimetno da raspodeljuje snagu između prednje izadnje osovine u odnosu koji se kreće u opsegu od 100:0 do 50:50, dok uuslovima redovne, svakodnevne upotrebe radi kao ekonomičan automobil sa pogonomna prednje točkove. Ova izvedba omogućila je inženjerima tokom razvoja modelaMokka konstrukciju veoma lakih delova koji su potrebni za sistem pogona na svetočkove.
Kao rezultat toga, kompletan sistem pogona na sve točkove, uključujući svepotrebne osovinske, pogonske i prenosne delove, ima težinu manju od 65kilograma.
Sistem 4×4 se uključuje kada Opel Mokka stoji, kako bi se sprečiloproklizavanje prilikom kretanja. Takođe se aktivira u deliću sekunde, čim vozačpritisne papučicu kvačila.
Kada vozilo krene, celokupna snaga se prebacuje na prednje točkove, a sistempogona na sve točkove se aktivira samo kada to nalažu uslovi vožnje.
Kao i kod većine SUV vozila, sistem pogona na sve točkove modela Mokka imafunkcije podrške pri kretanju na nizbrdici (HSA) kao i pri kretanju na nizbrdici(HDC). Elektronsko upravljanje vučom takođe zamenjuje funkciju blokiranjadiferencijala osovine automatskim kočenjem.
Pogon na sve točkove kodmodela Opel Insignia Country Tourer i Opel Insignia OPC
Prirazvoju varijante 4×4 modela Insignia, Opelovi inženjeri su se usredsredili naoptimizovanje dinamike vožnje. Dok je sklop pogona na sve točkove i njegovaintegracija slična onome kod modela Mokka, elektronski diferencijal zaograničeno proklizavanje (eLSD) uveden je na zadnjoj osovini, zajedno sa multi-diskkvačilom.
Ovo omogućava transverzalnu raspodelu snage, između zadnjih točkova, kao iuzdužno, između osovina.
Optimalna vozna dinamika postiže se zahvaljujući sportskim parametrimaupravljanja i sposobnosti sistema da prenese celokupan pogonski obrtni momentna zadnju osovinu.
ESP strategija upravljanja je optimalno prilagođena tako da odgovara sistemupogona na sve točkove. Kao rezultat, vozači mogu u potpunosti da iskoristeunapređenu voznu dinamiku modela Opel Insignia 4×4, posebno kod OPC verzije,koja isporučuje 325 ks.
Izvor:www.b92.net