Stručnjaci smatraju da bi pešacima pomoglo kada bi ‘automobil bez vozača’ sa njima mogao da ostvari neku vrstu kontakta očima.
Tehnologija samovozećih automobila napreduje iz dana u dan zahvaljujući kompanijama koje neprestano unapređuju ove sisteme ali i sve većem broju test vozila na putevima širom sveta.
Međutim, ovu oblast i dalje prate mnoge kontroverze i nerešena tehnička, pravna i moralna pitanja.
U najnovijem istraživanju, čak 63% pešaka izrazilo je zabrinutost da će naići na poteškoće prilikom prelaska ulice jednom kada samovozeći automobili masovno stignu na gradske saobraćajnice.
Jedan od glavih razloga je to što pešaci znaju da će vozilom tada upravljati mašina, a ne čovek, čije lice mogu da vide i sa kim mogu da ostvare potreban kontakt očima kako bi bili sigurni da ih je vozač primetio.
Jaguar Land Rover, koji je samo jedna od mnogih kompanija u svetu koje razvijaju tehnologiju samovozećih automobila, pokušava da reši ovaj problem tako što će test vozila bez vozača opremiti velikim virtuelnim očima.
‘Oči’ su osmišljene tako da simuliraju pogled vozača od krvi i mesa upućen pešaku koji se sprema da pređe kolovoz i da mu mimikom signaliziraju da je mašina koja upravlja autom ‘svesna’ njegovog prisustva i namere.
Ova test vozila deo su programa koji uz podršku britanske vlade sprovodi Jaguar Land Rover, a trenutno se ispituju na specijalnom poligonu u Koventriju.
Ona treba da daju odgovor naučnicima kako će autonomna vozila budućnosti imitirati ljudsko ponašanje i reakcije u različitim okolnostima u svakodnevnom saobraćaju.
U konkretnom primeru, test vozilo je programirano da ‘pogleda’ direktno u pešaka koji čeka da pređe ulicu, signalizirajući mu na taj način da ga je identifikovalo i da će se zaustaviti dok on ne pređe kolovoz.
Tim stručnjaka koji se bavi ovim problemom zatim analizira koliki je nivo poverenja kod pešaka u odnosu na samovozeći automobil, pre i posle jednog takvog ‘kontakta očima’ i da li je to dovoljno da pešak bezbrižno pređe put.
Izvor: www.b92.net