AAH! Blog

100 godina Aston Martina

Glavnikrivci zašto Aston Martin danas proslavlja 100 godina postojanja su dvaentuzijasta i pasionirana zaljubljenika u automobile, Lionel Martin i RobertBamford. Oni su u predgrađu Londona, u jednoj ‘šupici’ početkom 1913.godine osnovali automobilsku manofakturu, čiji moto je bio i ostao ‘luksuzi elegancija’.

Za samo dve godine zajedničkog rada u maloj garaži ručno su’sklepali’ njihov prvi automobil, koji je danas poznatiji pod nadimkomCoal Scuttle. Ovaj pojam, koji u prevodu sa engleskog doslovno znači’kanta za ugalj’, aludira na neobičan, kutijast dizajn njihovogautomobila.
                                       

Možda taj simpatični dvosed, još simpatičnijeg imena i nije bio uskladu sa tadašnjim motom kompanije, ali je i kao takav udario kamen temeljacza Aston Martin. Za njegov pogon upotrebljen je četverocilindrični benzinskiagregat Coventry-Simplexa, dok je kao osnova uzeta šasija italijanskogproizvođača Isotta-Fraschinni.

U trenutku kada budućnost Aston Martina počinje da visi o koncu, upriču ulazi bogati grof Louis Zborowski, kao veliki poštovalac automobilskihtrka. Već 1922. godine Aston Martin proizvodi tri fabričke šasije za sportskiautomobil, koji nastupa na čuvenoj French Grand Prix trci.

Do 1924. godine proizvedeno je 55 modela, kada preduzeće zapada udugove i bankrotira. Aston Martin od propasti spašava bogata Lady Charnwood,koja preuzima kompaniju i daje ju na upravljanje svom sinu Johnu Bensonu. NiBenson se ne snalazi u automobilskom biznisu. Fabrika se zatvara dve godineposle, kada iz nje definitivno odlazi i drugi osnivač Lionel Martin.

Automobili za Džems Bonda

Nakon rata 1947. godine, fabrika ponovo menja vlasnika i preuzimaje David Brown. Pod njegovim vođstvom rađa se jedna od najpoznatijih AstonMartinovih serija DB. Na krilima sve veće potražnje Aston Martin predstavljaDB5 i DB6 modele, sa kojima na velika vrata ulazi u svet Bond automobila. Te1964. godine Šon Koneri je u ulozi britanskog tajnog agenta Džemsa Bonda, seoza upravljač Aston Martina DB5 i vozio ga u akcijskim scenama planetarnopopularnih filmova

U jeku svetske ekonomske krize Aston Martin ponovo zapada u finansijsku’dubiozu’ iz koje ga zajedničkim snagama pokušavaju izvući petrohemijskimagnat Victor Gauntlett (Pace Patroleum) i Tim Hearley (CHI). Njih dvojica na ravnečasti preuzimaju Aston Martin 1981. godine, nakon čega posvećuju više pažnjemarketingu i vraćaju engleski brend automobilskim trkama. Finansijskapreviranja na naftnom tržištu od Gauntletta su zahtevala da se svakako dovija,da u nekoliko godina proda i nakon toga povrati svoj udeo u Aston Martinu, kakobi obezbedio novac za razvoj kompanije. Neki od ključnih poteza, koji jeGauntlett povukao u karijeri bili su kupovina udela u dizajnerskoj kući Zagato,ali i povratak Jamesa Bonda za upravljač Aston Martina (1986. godine).                                   

 
(Economy.rs, 9. decembar 2013.) 

Shopping Basket